12 maanden, 12 projecten: Juli – boven/onder

Voor het project van juli had ik helemaal bedacht om vanuit extreme standpunten te fotograferen. Te weten: recht omhoog en vanaf vlak boven de grond. Dit was eigenlijk geïnspireerd door van die foto’s van wolkenkrabbers van onderaf. Van die strakke plaatjes met een felblauwe lucht tussen drie of vier imposante gebouwen die naar het midden van de foto buigen. Of van die plaatjes vanaf Parijse binneplaatsen omhoog. Daar is zelfs nog eens een heel alfabet van gemaakt. Het laag-bij-de-grondse deel van het project was meer een soort achtervang, voor al ik niks leuks boven me zou tegenkomen.

Ik moet eerlijk bekennen, ik heb niet heel erg mijn best gedaan deze maand. Ik wilde bovendien graag met de Holga fotograferen, omdat ik heb bedacht dat augustus Holga-maand is op mijn blog. Dat beperkte de mogelijkheden wel iets. Bij gebrek aan al te grote beeldhoek, viel de strakke hoogbouw een beetje af. Zoveel strakke hoogbouw is er nu eenmaal niet in mijn omgeving, althans, niet zo hoog of dicht op elkaar staand dat het omhoog ook een interessant beeld oplevert. De oude steegjes in de binnenstad bleken zowaar nog wat moois op te leveren, en ook de kunst van Art Zuid leverde een aardige omhoogfoto op.

De lage foto’s waren makkelijker te realiseren. Al moet ik wel leren om mijn camera dan recht te houden, want nu is de horizon steeds scheef. Of ik moet hem echt op de grond zetten, dan heb je daar geen last van natuurlijk. De camera echt op de grond zetten levert sowieso ook wel de beste beelden op. Een halve meter boven de grond geeft toch net niet helemaal het extreme beeld op waar ik naar op zoek was.

Goed, een heel spectaculair resultaat heeft dit project misschien niet opgeleverd. Toch heeft het me wel weer even aangespoord om andere gezichtspunten op te zoeken, waardoor ik bij het middelpunt van Nederland bijvoorbeeld niet gewoon het monumentje recht op de foto heb gezet, maar ook een extra laag standpunt heb uitgeprobeerd. Dat zou ik anders denk ik niet gedaan hebben, terwijl het wel goed uitpakte. Ook het kunstwerk zou ik anders niet van onder hebben gefotografeerd, en dat had ik die foto ook gemist. Het heeft me weer even laten inzien dat het goed is om soms net wat langer na te denken over een andere manier iets op de foto te zetten. Da’s toch weer winst.

Geef een reactie

