Locatie: Mt. Snowdon

Elke herfst met wat vrienden een paar dagen wandelen in het Verenigd Koninkrijk. De afgelopen paar jaar waren we steeds in Noord-Wales, in Snowdonia. Elke keer komen we in de buurt van de Snowdon, de hoogste berg van Wales, maar het lukte maar niet hem daadwerkelijk te beklimmen. In jaar één kwamen we er op een ongelukkig moment langs; je hebt wel een paar uur voor de beklimming nodig, dus als je te laat aan de voet bent gaat het niet meer lukken. Jaar twee was het zo mistig dat je boven de 200 meter nauwelijks zicht had, dan is er ook geen lol aan.

Minolta XG-1 met Lomography X-Pro Slide 200 film.

Geen weer om een berg te beklimmen. Minolta XG-1 met Lomography X-Pro Slide 200 film.

Maar afgelopen herfst leek het dan toch eindelijk te gaan lukken: tegen negenen in de ochtend stonden we onder aan de berg, het was mooi, helder weer, we hadden er alle vertrouwen in. We namen het Rhyd Ddu-pad omhoog. Dit is een aangename route, vrij geleidelijk klimmend, waarna je uiteindelijk over boven langs een graat langs een spectaculare diepe kom naar de top klimt. Even leek het nog dicht te trekken, maar gelukkig waren het maar wat losse wolkenflarden, die even decoratief tegen de berg hingen en daarna weer snel verwaaiden.

Pentax Auto 110 met Lomography Peacock 200 film.

Het pas was goed te doen, en aangenaam rustig, tot vlak onder de top. Daar bleek pas goed dat de Snowdon een populaire dagtrip was. Wat heet: het was afgeladen vol. Dat krijg je als er ook een treintje naar de top rijdt… Het was letterlijk dringen op de top. Spectaculair uitzicht, dat dan weer wel. Maar na een paar foto’s zijn we toch maar snel weer verder gegaan, langs het spoor weer omlaag. Wij en honderden anderen. Dit was duidelijk de populairdere route. Halverwege konden we de drukte gelukkig achter ons laten door een zijpad in te slaan richting onze beoogde kampeerplek, in de kom waar we op weg omhoog op hadden uitgekeken.

Holga 120 CFN met Lomography CN 400 film.

Kampeerklek onderaan de Snowdon. Holga 120 CFN met Lomography CN 400 film.

Zo hebben we dan eindelijk de Snowdon beklommen. Iets wat dus nooit meer hoeft, want het was dan wel een mooie tocht met fantastisch uitzicht, maar die hordes mensen was toch wat te veel van het goede. Doe mij dan maar een iets lagere, maar rustige berg.